gallery/esther en sandra

Ik geef 50 bakkies pleur weg! Deze oproep trok eind vorig jaar mijn aandacht. Esther Janssen, eigenaar van communicatiebureau “Wij van 010”, is vorig jaar 50 jaar geworden. Deze joekel van een mijlpaal viert ze met de ’50 Bakkies Pleur Challenge’. Esther trakteert Rotterdamse ondernemers, communicatiegoeroes, PR-professionals, nieuwkomers en oude rotten in het marketingcommunicatie vak op een Rotterdams ‘bakkie pleur’ in ruil voor een leuk en inspirerend gesprek.
 

Esther en ik kennen elkaar al heel lang. We werkten ooit samen op de communicatieafdeling van het toenmalige politiekorps Rotterdam-Rijnmond. Ik was toen nog een pup in communicatieland en Esther was één van de senior adviseurs. Open minded, hart op de tong, maf van haar stad en een up-to-date communicatieprofessional: zo herinner ik me haar. De laatste keer dat we elkaar zagen is 10 jaar geleden. De hoogste tijd dus om bij te praten! We ontmoeten elkaar bij Dudok aan de Meent. Esther bestelt een koffie verkeerd, ik een cappuccino. Vliegensvlug laten we de afgelopen 10 jaar de revue passeren. Zo gemakkelijk als ons contact ooit was, zo is het nog steeds. Esther zal Esther niet zijn, als ze goed beslagen ten ijs komt. Deze koffiedate heet nu eenmaal een challenge dus ik krijg een aantal vragen voorgeschoteld die alle ‘mede kandidaten’ moeten beantwoorden. Een paar weken later vind ik onderstaand verslag in mijn mailbox:
 

E: Waarom dit bakkie pleur?
S: Ik wilde je gewoon graag weer zien en ik was nieuwsgierig naar je!

 

E: Rotterdammer(t)s?
“Ik ben geboren en getogen op Rotterdam-Zuid. Voorheen was dat mijn hele wereld. De stad was echt een brug te ver. Nu is heel Rotterdam mijn stad. Als men er niet naar vraagt of het niet direct hoort aan mijn onvervalste Rotterdamse tongval, dan vertel ik zelf graag waar mijn roots ligt. Ik vind dat onze stad in een spagaat zit. Aan de ene kant groots en meeslepend, de sky is letterlijk ‘the limit’ en tegelijkertijd verdienen startende ondernemers en kleine initiatieven ook aandacht. Plekken als de Pannekoekstraat en Katendrecht op de Kop van Zuid, de knusheid die daar heerst; daar word ik echt blij van. Rotterdam is een stad van doeners. Allerlei initiatieven worden al gestart, terwijl de besluitvorming vaak nog niet rond is. In diverse netwerken wordt tegelijkertijd druk gezocht naar geschikte mensen om het mogelijk te kunnen maken én om het initiatief verder te brengen. Meestal komt het dan wel goed. Kenmerkend hierbij is de Rotterdamse aanpak. Vooraf goed over iets nadenken en dan met veel energie en voortvarendheid aan de slag. Dus geen losse flodder of een paar steekwoorden op een bierviltje. Ga je dan toch een keer op je bek, dan is dat helemaal niet erg!”

E: Opvallend?
“Op dit moment is storytelling een hype, vooral – omdat ooit iemand heeft bedacht dat het een hype is. Storytelling is al eeuwenoud en dus allesbehalve vernieuwend. Relatief nieuw is het inzicht dat je verhalen zakelijk kunt inzetten. Ik vind het belangrijk om het goede verhaal over storytelling naar buiten te brengen. Nu wordt niet altijd het juiste verteld en dat gaat ten koste van de kracht van storytelling. Het is nu eenmaal niet het antwoord op elk organisatievraagstuk. Storytelling inzetten vraagt daarnaast een zekere rust en die keuze moet weloverwogen gemaakt worden. Investeer als organisatie dus in iemand die aantoonbare ervaring heeft met de zakelijke toepassing van verhalen. Schroom niet om goed door te vragen, want iedereen noemt zich tegenwoordig storyteller. Het liefst heb ik dat een organisatie me belt en aangeeft dat hij verbinding mist met zijn klant(en) en/of medewerkers. Storytelling is dan een krachtig middel, want door gericht verhalen op te halen weet je wat er écht leeft en speelt binnen en buiten de organisatie. Deze inzichten helpen je om je communicatie beter te richten.  Sowieso zijn verhalen een krachtig middel om elkaar beter te begrijpen.


Een andere trend is dat veel opdrachtgevers vaak niet weten wat nu precies hun communicatiedoel is. Op zich niet vreemd, want de meeste opdrachtgevers zijn geen communicatiemensen. Daarom start ik bij een nieuwe opdrachtgever meestal eerst met een kort kwalitatief onderzoek (óók een vorm van storytelling!) om zo de communicatievraag en behoefte helder te krijgen. Het resultaat is dat we negen van de tien keer uitkomen op een andere invulling van de communicatieondersteuning dan in eerste instantie was gevraagd. “

E: Nog een bakkie?
“Heel graag!”

Ben je benieuwd geworden naar “Wij van 010”? Maak dan kennis via https://wijvan010.nl/

 

 

 

 

 

 

 

 

50 Bakkies Pleur Challenge: Ik deed mee!
Een TERUGBLIK OP mijn deelname aan de ludieke verjaardagsactie van Esther Janssen.

 

3 april 2018