gallery/afbeelding1

Mijn blogs zijn ook te lezen op

Al jarenlang ga ik met mijn lief op kerstavond naar de bioscoop. Dan willen we een écht kerstverhaal zien. Negen van de tien keer is het een liefdesverhaal. Wij zijn gek op de liefde. Liefde staat voor ons voor verbinding. In 2016 kozen we voor de nieuwste film van Will Smith: Collateral Beauty. Prachtig! Het verhaal trof ons recht in het hart. In eerste instantie veegde ik in die donkere bioscoopzaal de tranen nog van mijn wangen. Al snel wist ik, dit heeft geen enkele zin. Dan maar een natte hals!

 

De film pakte me in de eerste paar minuten direct bij mijn lurven door Will’s gloeiende betoog over de kracht van de ‘why’ in het leven. In ons leven. En voor het geval je nu wil afhaken, weest gerust! Een leeswaarschuwing is hier niet nodig, ik ga de film niet uit de doeken doen en daarmee toekomstige filmpret bederven. Over die intrinsieke motivatie, daar wil ik het over hebben. Waarom doe je wat je doet? Waarom sta je ’s morgens op? Waar gaat jouw hart sneller van slaan?

 

Mensen en organisaties zijn meer en meer onzichtbaar. Ze hebben door het internet, het contact op afstand, vaak geen gezicht meer. Wat onderscheidt jou dan van de concurrent? Je intentie! De reden dat je ooit bent begonnen is je onderscheidend vermogen. Zo’n intentie maak je tastbaar door er een goed verhaal van te maken. Een pakkend verhaal trekt mensen aan, blijft hangen en maakt dat ze empathie hebben voor jou en je bedrijf. Ze willen er zelfs een beetje bij horen.

 

Bijkomende schoonheid
Een verhaal is pas een verhaal als alle ingrediënten aanwezig zijn. Een chronologische volgorde helpt ons om een verhaal te begrijpen. Om een verhaal te kunnen voelen heb je meer nodig. De kwetsbaarheid van de verteller om precies te zijn. Luisteraars haken aan met hun hart op het moment dat je vertelt wat er bijvoorbeeld lastig was. Wat de les was en wie of wat de helpende hand bood. Daar waar een verhaal schuurt of knettert, verandert het van een verhaal in een goed verhaal.

 

Ontdek deze bijkomende schoonheid door aandachtig te luisteren. Hoor wat mensen wel of juist niet zeggen, luister naar wat er ongezegd in de lucht blijft hangen. Vraag gericht naar de betekenis van het verhaal. Wat zegt het verhaal jou, wat heeft het je geleerd? Dat wat het verhaal voor de verteller betekent, is de bijkomende schoonheid.

 

Kerstavond 2016 was er één om in te lijsten. De film sterkte me in mijn wil om altijd de mooie momenten van betekenis en schoonheid te zien. Ook als het lastig is. Het zit verstopt in gebeurtenissen, in mensen, in verhalen. Het zorgt voor verbinding, in het groot en in het klein. Dit klinkt bijna als een goed voornemen voor iedereen, wat jij?!   

 

 

 

gallery/schermafbeelding 2017-01-24 om 13.55.44

Collateral beauty

Een verhaal over de kracht van bijkomende schoonheid

 

1 februari 2017