gallery/de digitale toekomst en ik

De digitale toekomst en ik: een verrassend goede match!

Een TERUGBLIK OP DE SRM MASTERCLASS "cOMMUNICATIEADVISEUR IN DE DIGITALE TOEKOMST"

 

18 januari 2018

Op 20 en 21 december 2017 sloot ik de SRM masterclass “Communicatieadviseur in de digitale toekomst” af. De huiswerkopdracht voor deze laatste 2-daagse was: reflecteer op dat wat je geleerd hebt en geef dit terug aan de groep. Appel-eitje zou je denken, maar ik  vond dit helemaal niet zo simpel. Deze masterclass bracht me zoveel stof tot nadenken dat het lastig kaderen was. Ik heb er twee weken op ‘gekauwd’ en ineens wist ik het. Ik ga mijn klasgenoten in verhaalvorm meenemen in mijn ‘lessons learned’.  Vanwege de naderende kerstdagen koos ik ervoor om het verhaal voor te lezen. Waarom dat zo logisch is? Vanwege mijn warme herinneringen aan de periode rondom kerst op mijn lagere school! Er werden dan veel meer verhalen dan anders verteld. De lichten gingen uit in de klas en het kerstkaarsje op je tafeltje mocht branden. Stik gelukkig was ik dan. De kerstkaarsjes uit mijn jeugd waren lastig te vinden, maar uiteindelijk slaagde ik voor prima exemplaren. Lichten uit, kaarsjes aan en vertellen maar!

 

Luchtfietsen
Ik wil jullie graag meenemen in mijn verwondering, worstelingen en eyeopeners tijdens onze gezamenlijke reis naar de digitale toekomst. Wat was ook alweer mijn vertrekpunt? Tijdens de kennismaking vertelde ik jullie dat de online wereld en ik niet een hele natuurlijke match zijn. Tegelijkertijd voel ik wél de urgentie om na te denken over de toekomst. Deze masterclass leek de oplossing voor deze spagaat. Het was even wennen om de eerste twee dagen naar hartenlust te ‘luchtfietsen’ met elkaar. Daar waar ik normaal gesproken al gek van blijdschap word als een opdrachtgever heel goed heeft nagedacht over zijn communicatievraag, braken wij ons hoofd over trends in de maatschappij en nieuwe technologieën. Eenmaal los van de werkelijkheid fleurde mijn brein helemaal op. Big data, artificial intelligence, virtual reality, maar ook zoiets alledaags als de stem kwam voorbij.

 

Eyeopeners
De doorkijkjes van Gert (Koot) naar de nieuwe wereld waren stukken minder verontrustend dan mijn onderbuikgevoel mij eerder vertelde. Ik realiseerde me dat het gebruik van data en slimme technologie prima kan mits je uitlegt waarom je dit doet, hoe je dit doet en wat de meerwaarde is. Kijk, dat kan ik heel goed! Ik was ook aangenaam verrast door de belofte van meer vrije tijd als we alle nieuwerwetse zaken in ons leven hebben geïntegreerd. Wie wil dat nou niet? Eerlijk is eerlijk, ik was pas écht om toen we met elkaar tot de slotsom kwamen dat alle nieuwigheid pas waardevol zou zijn als we het gebruiken om het hart te raken.

 

De zaken van het hart
Hier komt mijn heilige geloof de hoek om zeilen: de kracht van het verhaal! Van oudsher gebruiken we verhalen om de wereld om ons heen te begrijpen en het persoonlijke verhaal is daarbij de meest vertrouwde bron. Daarom denk ik dat we juist in deze rap veranderende maatschappij moeten teruggrijpen op dit eeuwenoude en bewezen hulpmiddel. De skills die je hiervoor moet aanspreken of aanleren lijken zo op het eerste gezicht stukken makkelijker dan het integreren van alle nieuwe technologieën in ons dagelijks werk. Er is zoveel informatie en kennis beschikbaar dat het stellen van dé juiste vraag heel belangrijk is. Dat geldt ook voor het ophalen van verhalen. Die vliegen je pas om de oren als je de goede verhaalvraag stelt. En iemand is pas bereid jou zijn verhaal te vertellen als je aandachtig en zonder oordeel luistert. In organisaties werkt het niet anders. Als je werkt in een narratief klimaat dan zijn jouw collega’s trotse en betrokken mensen en is het onderling vertrouwen groot. En zo kwam in deze masterclass nieuwe kennis en dat waar ik al langer in geloof mooi samen. En niet alleen dat, ik wist ook ineens welke functie ik wil hebben in de digitale toekomst.

 

Dromen
Ik word de eerste Chief Trust and Happiness officer in Nederland! Ik zou deze functienaam ook kunnen vertalen naar het Nederlands, maar dat klinkt lang zo lekker niet. Wat ik doe? Ik bewaak met hand en tand de ‘why’ van jouw organisatie. Ik ben de spiegel als het gaat om het morele kompas, transparantie, zingeving en persoonlijke ontwikkeling. Ik zorg dat gelukkige medewerkers geen buitenaardse wezens zijn, maar onontbeerlijk voor een duurzame bedrijfsvoering. En tot slot spuug ik je op je vestje als je het opgebouwde vertrouwen, binnen en buiten, te grabbel wil gooien voor het snelle geld. Klinkt dit je wat te onrealistisch en ambitieus in de oren? Ach, beter groots en meeslepend dromen dan helemaal niet. Van nature heb ik de neiging om mezelf met huid en haar in een nieuw avontuur te storten, maar laat ik dit keer eens beginnen met een paar tussenstapjes. Ik ga die minimijlpalen nu met jullie delen, want alles wat je hardop zegt bestaat tenslotte.

In 2018 wil ik meer weten over de werking van ons brein, want dat gaat me vast helpen in mijn poging het aantal nieuwe denkers fors op te schroeven. Ik ga ook op zoek naar een rete slim en leuk mens die helemaal up-to-date is als het gaat om het gebruik van data en nieuwe technologieën. Diegene vraag ik mijn vriend(in) te worden. In ruil vertel ik hem of haar over mijn ambachtelijke communicatiewerk, wat tenslotte ook nog steeds als een malle werkt. Ik laat dan ook mijn ‘spullenkar’ zien, waar ik nog maar pas geleden een frisse en troostende blik op de toekomst aan heb toegevoegd. Wil jij mijn nieuwe vriend(in) worden?