gallery/rotterdam-1611943_1920

Rotterdam Partners is in 2014 ontstaan uit een fusie van Rotterdam Marketing, Rotterdam Investment Agency en Economic Development Board Rotterdam. Toen ik benaderd werd voor deze opdracht, was de organisatie twee jaar verder en lag er een organisatiestrategie en een nieuwe organisatiestructuur. Voor het verder uitbouwen van de corporate communicatie was er behoefte aan een corporate story. Een intern gedragen verhaal, dat dient als een vertrekpunt voor alle communicatie, zowel intern als extern.

 

“Wij zijn Rotterdam Partners.  Wat ons drijft is Rotterdam.

 Wij zijn trots op Rotterdam.”

 

Een corporate story is het bronverhaal van een organisatie. Het vertelt op een aansprekende manier hoe de organisatie is ontstaan, waar het nu staat, wat de toekomstplannen zijn en welke betekenis de organisatie heeft voor de buitenwereld. In dit bronverhaal vormen de missie, visie, kernwaarden en de organisatiedoelen de basis. Voor het achterhalen van de huidige identiteit en het imago van Rotterdam Partners heb ik storytelling als onderzoeksinstrument gekozen. Met behulp van verhaalvragen heb ik in- en extern 15 mensen geïnterviewd. Verhaalvragen worden in de theorie over storytelling ook wel narratieve prikkelvragen genoemd. Je vraagt naar een concrete gebeurtenis én het gevoel wat daarbij hoort. Door expliciet te vragen naar een concrete gebeurtenis en de daarbij horende beleving worden de werkelijke gedachten en gevoelens gedeeld die er leven over een persoon of organisatie.

 

Op basis van de rode draad in al deze persoonlijke verhalen is de corporate story ontwikkeld. Als vanzelf ontstaat er dan een authentiek, onderscheidend en herkenbaar corporate verhaal. Dit bronverhaal brengt de belofte van het bedrijf tot leven, vertelt waar het trots op is en wat er lastig is. Rotterdam Partners gebruikt het verhaal om intern eenheid in kennis en gedrag te creëren. Daarnaast komt het eenduidig uitdragen van dit gezamenlijke verhaal de onderlinge verbondenheid ten goede. Extern zetten zij de corporate story in om op een laagdrempelige en aansprekende manier uitleg te geven over het bestaansrecht en de ambities.

 

Lees hier het Verhaal van Rotterdam Partners https://rotterdampartners.nl/organisatie/wie-zijn-we/

 

 

 

Review van deze opdracht                         

 

Door Judith Boer, strategisch communicatieadviseur en persvoorlichter bij

Rotterdam Partners:

 

 “Sandra heeft mij geholpen met het creëren van een Corporate Story voor Rotterdam Partners. Dat was een feestje om te doen. Sandra is bovenal een van de meest enthousiaste, energieke en vrolijkste personen waar ik mee samen heb gewerkt. Storytelling is duidelijk haar passie. Dat merk je als je met haar samenwerkt en dat enthousiasmeert enorm. Haar expertise en doortastendheid zorgden ervoor dat we in staat waren in een vrij korte periode een hoop werk te verzetten. Sandra is een hands-on communicatieadviseur, iemand die snapt dat het soms nodig is om te schakelen tussen de op papier wenselijke situatie en de haalbaarheid van de dagelijkse praktijk. Zonder het hogere doel daarbij uit het oog te verliezen. Haar 'can-do' mentaliteit paste bovendien fantastisch bij een Rotterdamse organisatie als de onze. Ik kan iedereen die op zoek is naar een organisatieverhaal Sandra van harte aanbevelen.”

We hebben behoefte aan een intern gedragen corporate verhaal

 

juli 2016

gallery/logo-rotterdam-partners