gallery/_y9a6606-hdr - kopie

De laatste jaren heeft het Schielandshuis in Rotterdam grotendeels leeg gestaan, maar begin 2017 is hier gelukkig verandering in gekomen. Met de komst van Rotterdam Partners en Rotterdam Tourist Information als hoofdbewoners van dit historische icoon, bruist het ‘Huis van de stad’ weer van het leven. Ik werd in de zomer van 2017 benaderd door Renske Satijn, manager Rotterdam Tourist Information, met de vraag een workshop Storytelling te geven aan haar team: Help ons het 'Verhaal van het Schielandshuis te vertellen'. Renske wilde dat ik in de workshop de focus legde op de 'vertelkant' van storytelling, de toepassing die juist interessant is voor het dagelijks werk en het rondleiden van groepen.
 

 “Rotterdam Tourist Information opent letterlijk en figuurlijk de deuren van het Schielandshuis voor bezoekers uit binnen- en buitenland, bedrijven en bewoners”


Maatwerk

Van dit soort maatwerkvragen word ik altijd het meest gelukkig. Ik vind het interessant om me te verdiepen in het werk van Renske’s team en te bedenken waar ze het meest mee geholpen is. Dit keer heb ik ervoor gekozen om na een kort stukje theorie razendsnel aan de slag te gaan. Eerst vertellen wat de vaste bouwstenen zijn van een verhaal, wat de kracht van een goed verhaal is incl. een aansprekend voorbeeld. Om vervolgens geïnspireerd zelf te gaan vertellen op basis van het ‘Verhaal van het Schielandshuis’'.

Mijn verhaal
Alle medewerkers hadden van te voren hun eigen persoonlijke versie van het ‘Verhaal van het Schielandshuis” voorbereid. Dat is altijd wel een kritische succesfactor. Je haalt het meeste uit dit soort workshops als je een verhaal paraat hebt. Op deze manier heb ik alle tijd om iedereen persoonlijk feedback te geven. Het uitgangspunt is om zo boeiend en aansprekend mogelijk een verhaal te vertellen. Het talent en de sterke eigenschappen van de deelnemers staan centraal. Geen kunstjes, niet op je tenen lopen, maar in je kracht staan. Het beste uit jezelf halen is het uitgangspunt! Het leuke is dat de deelnemers aan deze workshop zowel verteller als luisteraar zijn. Met behulp van het StorySpel© leren de deelnemers beter naar elkaar te kijken en te luisteren. De spelkaarten zijn een fantastisch hulpmiddel om o.a. meer inzicht te krijgen in specifieke vertelkwaliteiten en om jezelf te trainen in het spreken voor verschillende doelgroepen.

 

Noot:
Het StorySpel© is ontwikkeld door Manon de Groot – van Gelder en Kristel Keuren van buro ROOD Training & Theater en het Storytellingburo.

 

 

 

Review van deze opdracht

Door Renske Satijn, Manager Rotterdam Tourist Information bij Rotterdam Partners:

 

 “Mede dankzij de expertise van Sandra hebben we het ‘Verhaal van het Schielandshuis’ perfect weten te vertellen. Tijdens de workshop die Sandra heeft gegeven liet zij zien wát een verhaal maakt of breekt en hoe wij dit kunnen toepassen in ons dagelijks werk. Zij heeft iedereen laten zien hoe zij het beste uit zichzelf kunnen halen en zo op hun eigen manier het verhaal kunnen vertellen. Sandra is een enthousiast persoon en ze weet haar eigen positiviteit over te brengen op anderen. We zijn enorm blij met Sandra haar hulp en zodra het nodig is, zullen we zeker weer om haar kennis vragen.”

 

                   

 

 

Maak ons nóg verhaalvaardiger

 

Juli 2017