gallery/afbeelding1

Mijn blogs zijn ook te lezen op

Vorig jaar zomer heb ik drie geweldige storytellingopdrachten gedaan in drie compleet verschillende bedrijven. Zo verschillend als ze waren als het gaat om het product dat ze verkopen en de samenstelling van het bedrijf, zo eensgezind waren ze in hun vraag aan mij: wij hebben behoefte aan een corporate verhaal. Nu heb ik jarenlang in een grote organisatie gewerkt waar deze zin ook meerdere keren is uitgesproken en ik heb geleerd dat alle ingrediënten aanwezig moeten zijn om een corporate verhaal te kunnen ontwikkelen. Anders is het een kansloze missie. Om je mijn ‘trekken aan een dood paard’ervaringen te besparen zet ik hieronder uiteen welke ingrediënten je verzameld moet hebben voordat je aan de slag gaat. O ja, en in deze blog staat het corporate verhaal van Rotterdam Partners centraal (https://rotterdampartners.nl/organisatie/wie-zijn-we/)

 

Ingrediënten

  • Een hele goede reden om een corporate verhaal te gaan ontwikkelen. Een behoefte die iedereen in het bedrijf begrijpt, en nog veel belangrijker, die iedereen voelt. In het geval van Rotterdam Partners was een fusie de reden.
  • Tijd en geld om een corporate verhaal te ontwikkelen. De titel van deze blog kun je op twee manieren uitspreken. Er is een variant waarmee je zegt, ‘ik laat je hieronder lezen hoe je een verhaal kunt ophalen’ én je hebt de variant die zegt, ‘verhalen ophalen doe je in een handomdraai’. Appeltje-eitje … Not!
     

Stappenplan

Ik word zelf altijd een beetje ontmoedigd door recepten met heel veel ingrediënten, ik denk dan altijd dat het een moeilijk gerecht is. Daarom laat ik het hierboven bij de twee meest belangrijke ingrediënten. Zijn deze niet voor handen, niet aan beginnen! Natuurlijk vraagt de ontwikkeling van een corporate verhaal meer van jou en het betreffende bedrijf, maar dat raap ik voor nu samen in een stappenplan: je verdiept je in het bedrijf. Leest alles wat los en vast zit, offline en online. Je ontmoet de opdrachtgever en luistert aandachtig. Je luistert vooral naar dat wat hij/zij niet zegt. Dat is vaak waar de schoen wringt. Je beslist hoeveel mensen je wil spreken, in- en extern en dwars door de organisatie heen. Je stelt een paar verhaalvragen samen met als doel het achterhalen van de identiteit, het imago en de (kern)waarden.

 

Een goede verhaalvraag samenstellen is nog wel een dingetje *. Je vraagt namelijk naar een concrete actie/gebeurtenis in combinatie met een gevoel. Klinkt simpel, maar ik heb er al heel wat stoeipartijen op zitten. Ik geef er graag eentje cadeau die altijd werkt: kun je me vertellen over een moment, nog niet zo lang geleden, dat je aan het eind van de werkdag voelde, ‘dit was echt een topdag!’. Om te voorkomen dat deze blog 3½ meter lang wordt, sluit ik af met de gemoedstoestand die jij nodig hebt op de dagen dat je mensen spreekt. Alleen rust kan je redden! De verteller heeft de hoofdrol. Jij luistert. Doorvragen bij een onduidelijkheid mag altijd, maar graag pas aan het eind van een verhaal. Als de punt is gehoord. 

 

Haribo effect

Ken je dat reclamefilmpje nog van Haribo? Dat Meneer Kaktus in een bad vol snoep sprong? Duizend jaar geleden weliswaar, maar universeel als het gaat om de pret. Zo voel ik me altijd op het moment dat het tijd is om de verhalen die ik heb opgehaald te analyseren! Bij Rotterdam Partners heb ik een mooie mix van 15 mensen gesproken. Omdat de noodzaak van een intern gedragen corporate verhaal werd gevoeld in het bedrijf was de wil er om mij hun verhalen toe te vertrouwen. Verhalen waar de trots voor de stad Rotterdam vanaf spat. Verhalen waarin duidelijk werd wat er lastig was. Verhalen over wat goed gaat, wanneer je op je best bent en waar nog wel wat te halen valt. Een corporate verhaal destilleren uit zoveel kleurrijks, is bijna ‘appeltje-eitje’. Met de nadruk op bijna. Natuurlijk is het schrijfproces zoeken, schaven en het toch laten sneuvelen van mooie zinnen want ja, het moet wel op 1 A4. Als het verhaal staat, is dat zó gaaf! In het geval van Rotterdam Partners is dat ook zo. Het leest fijn, het bekt lekker, het is helpend bij presentaties en mensen vertellen het graag door. Denk nu niet, poeh! die is lekker bescheiden … De complimenten zijn voor de mensen uit dit bedrijf. Zij openden hun deuren voor mij. Letterlijk en figuurlijk werd ik voor een maand omarmd. Om het bedrijf te leren kennen, om mensen te spreken en om te schrijven. 

 

Toetsing

Om nog even terug te komen op dat wat ik eerder zei in deze blog, dat ik lang in een organisatie heb gewerkt waar het niet is gelukt om een corporate verhaal te ontwikkelen. Weet je waar het mis ging? Bij de toetsing … Omdat de behoefte aan een intern gedragen verhaal niet werd gevoeld, las iedereen het verhaal vanuit zijn eigen perspectief. Dan is het nooit ‘jouw’ verhaal want dat gaat alleen over jou. Het corporate verhaal van Rotterdam Partners gaat over het onderscheidende vermogen dat ze gemeen hebben: de liefde voor de stad. Het mag duidelijk zijn dat ik trots ben op deze opdracht. Ik vertel erover, omdat je inderdaad verhalen in een ‘handomdraai’ kunt maken (in minimaal een maand) als er een gedeelde behoefte is en er daarnaast tijd, geld en een flinke scheut openhartigheid aanwezig is!

 

* De verhalenvraag wordt in Storypower – verhalen die je organisatie veranderen (Annet Scheringa, Adformatie 2013) geïntroduceerd als de narratieve prikkelvraag. 

 

gallery/pexels-photo-48660

Verhalen ophalen doe je zo!

Een verhaal over de ingredienten voor een geslaagde
corporate story

 

16 april 2017