gallery/beard-beverages-break-630831

Aan het begin van het jaar worstel ik mezelf door alle trendrapporten heen. Ik vind het belangrijk om te weten hoe maatschappelijke trends zich verhouden tot het communicatievak. Tegelijkertijd is het heel vaak taaie kost om door te nemen, dus vandaar de worsteling. De pret komt voor mij pas later, als ik de voorspellingen voor het nieuwe jaar ga vertalen naar storytelling. Ik volg nu al een paar maanden een trend die er voor mij uitsprong: Zenden is uit, dialoog is in.

Inkoppertje
Mijn eerste gedachte was ‘dûhhhh, werkelijk?!’. Elke communicatieprofessional weet al jaren dat zenden je weinig meer brengt dan clicks en likes. Toen ik er iets langer over nadacht, realiseerde ik me dat organisaties steeds vaker het belang van het leren luisteren en het creëren van een open cultuur inzien. Mijn ervaring is dat dit ontstaat vanuit het verlangen om nieuwe inzichten op te doen en zo te komen tot betere resultaten. Persoonlijk word ik heel blij van deze trend. In dialoog zijn is naar mijn mening goed voor de hele organisatie: Zowel voor de werkgever, de werknemer, samenwerkingspartners en klanten. Uiteraard in willekeurige volgorde! We willen allemaal gezien en gehoord worden, het gevoel hebben dat je mening er toe doet. Een duidelijke win-win situatie. Wie is er niet dol op?  

 

Jeuk
Dialoog en verbinding gaan voor mij hand in hand. Ik weet dat er op dit moment heel veel mensen rode pukkels en andere onaangename uitslag krijgen van het woord verbinding. Het woord is nog nét niet in de ban gedaan. Op zich best raar als je bedenkt dat verbinding precies hetzelfde betekent als aansluiting, connectie en contact. Stel, je hebt als organisatie een goede connectie met je omgeving. Louter en alleen omdat je regelmatig aansluiting zoekt en op die momenten écht contact maakt met degene die je spreekt. Niet echt iets om jeuk van te krijgen lijkt mij. Sterker nog, als een organisatie mij zou bellen met de vraag ‘of én hoe storytelling hen kan helpen om meer in contact te komen met hun directe omgeving’, dan zou ik een vreugdedansje maken.

 

Gek van blijdschap
Waarom? Omdat ik erin geloof dat je in deze rap veranderende maatschappij precies moet weten wat er écht leeft en speelt binnen en buiten je organisatie. Als je het verschil wil blijven maken met jouw organisatie is het broodnodig om continu duurzame verbindingen te leggen tussen missie, medewerkers en publiek. Dit lukt alleen als je jezelf wil openstellen voor waarnemingen en misschien wel ongezouten meningen. Zenden is uit en dialoog is in betekent dus heel concreet dat je stopt met het verzamelen van alleen maar clicks en likes en op zoek gaat naar de échte verhalen die leven in- en om jouw organisatie. Om van te leren, om bij te sturen én om een duurzame relatie op te bouwen met je medewerkers en een publiek dat je organisatie vertrouwd.

Ik weet dat bij elke organisatie de verhalen tegen de plinten klotsen, je moet ze alleen wel willen horen én er iets mee willen doen. Met alle liefde en plezier breng ik je de kunst van het luisteren bij en hoe je de opgehaalde verhalen zakelijk kunt inzetten. Verhalen brengen je namelijk alles of niets!

 

 

 

 

 

 

 

Zenden is uit en dialoog is in
Een verhaal over alles of niets!

 

1 juni 2018