Op 30 & 31 maart 2017 opende Rotterdam Partners, de promotor van de Rotterdamse economie, haar deuren in het Schielandshuis. Sindsdien is het historische monument weer publiek toegankelijk en fungeert het voormalige stadspaleis opnieuw als ‘Huis van de stad’. Het is een plek waar mensen elkaar ontmoeten en worden geïnspireerd en geïnformeerd. Een plek ook, die net als in haar beginjaren, een bezienswaardigheid moet worden. Een historisch icoon van de stad, met een secret garden als extra trekpleister.
Begin februari vroeg Rotterdam Partners mij om de coördinatie en uitvoering van de communicatie rondom het Schielandshuis op me te nemen. In nauwe samenwerking met de afdeling Communicatie was ik verantwoordelijk voor het schrijven van het Verhaal van het Schielandshuis en de doorvertaling ervan in teksten voor de nieuw te maken website en het openingsboekje. Een krappe planning, maar daar houd ik wel van. In tijden van grote druk kan er zoveel! Het Schielandshuis heeft meerdere functies die voor verschillende doelgroepen interessant zijn. Los daarvan verdient het ‘Huis van de Stad’ op maat gemaakte boodschappen om zo een breed publiek aan te spreken. In het Schielandshuis is namelijk iedereen welkom, of je nu woont in Rotterdam of de stad bezoekt. Vlak voor de opening heb ik een aantal medewerkers van Rotterdam Partners gecoacht om het Verhaal van het Schielandshuis nóg beter voor het voetlicht te brengen want zeg nu zelf, de eerste zin van het Verhaal mag wel een beetje theatraal gebracht worden!
“Als de muren konden praten, dan zouden we zoveel meer weten over de rijke geschiedenis van het Schielandshuis. Het is gebouwd in een tijd dat de Coolsingel nog een gracht was en de skyline van Rotterdam werd bepaald door de Laurenskerk.”
Lees het hele verhaal en alle andere teksten over de bijzondere functies van het Schielandshuis op de website https://schielandshuis.nl/
Review van deze opdracht
Door Jordi Schipper, Traffic coördinator bij Rotterdam Partners:
“Met een strakke planning en een krappe deadline was het belangrijk dat iedereen in het projectteam kon doen waar hij/zij goed in is. Wat heerlijk dat Sandra in ons team zat! Door het Verhaal van het Schielandshuis uit te zoeken en fantastisch op te schrijven, hielp Sandra ons met de basis voor alle communicatie uitingen. Zo had de vormgever een mooi inspirerend verhaal voor zijn ontwerpen en de webbouwer een goede basis. Ik kon me hierdoor bezighouden met de planning, organisatie en uitvoering, zonder me druk te hoeven maken over de inhoud. Sandra werkt snel en haalt haar informatie proactief op bij diegene die haar daarbij kan helpen. Of dat nu een Museum in de buurt is, de directie of de baliemedewerkster van Rotterdam Tourist Information. Ze luistert, analyseert en leeft zich bijzonder goed in. Hierdoor verschijnt er iedere keer weer een verhaal dat naadloos past in het kader. Naast het schrijven van verhalen is het uitwerken naar concrete deelteksten per middel ook geen enkel probleem voor haar. Van de teksten voor de website en het openingsboekje tot een factsheet over zaalverhuur. Sandra, nogmaals dank en ik hoop je snel weer in een projectteam te kunnen opnemen!”
februari - maart 2017